Kontaktcenter

En väg in till hela kommunen. På kontaktcenter i Stadshusets entré på Campusgatan 26 arbetar ett tiotal kommunvägledare för att hjälpa dig som besökare att få svar på dina frågor.

När du ringer kommunens gemensamma telefonnummer svarar någon av kommunvägledarna som arbetar på kontaktcenter. Nasif Kasarji är chef för kontaktcenter:

– Jag och medarbetarna på kontaktcenter jobbar för att göra det enklare för medborgare och besökare att få hjälp med kommunala ärenden. Idag löser vi cirka sextio procent av frågorna, inom tre år är målet att vi ska hantera åttio procent av de allmänna frågorna.

På kontaktcenter hanteras i genomsnitt 700 samtal per dag. Frågorna kan handla om bygglov, barnomsorg, äldreomsorg eller att någon vill göra en felanmälan. Kommunvägledarna kan även hjälpa till med att kontrollera status på ett ärende som kommunen handlägger.

– Kommunens webbsida är ett viktigt verktyg för oss, och vi hänvisar ofta till den när vi får frågor. Via e-tjänster och blanketter på webben kan även medborgare och företagare sköta många ärenden själva. Ambitionen är att hela tiden utveckla nya tjänster på webben för att erbjuda bättre service och ökad tillgänglighet. Just nu jobbar vi med att koppla på en chattfunktion till vårt ärendehanteringssystem. När den är på plats kommer vi även kunna svara på frågor via chatten, berättar Nasif Kasarji.

Fakta Kontaktcenter 

Kan ge service på svenska, arabiska, finska, engelska och assyriska/syrianska.

Ställ din fråga via e-post, telefon, sociala medier eller genom ett besök. 

Kontaktcenter är hbtq-certifierade.

Öppettiderna för allmänheten är: 
helgfri måndag–torsdag 08.00–17.00,
fredag 08.00–15.00.

Remisser, beslut och meddelande/info till Södertälje kommun skickas till: sodertalje.kommun@sodertalje.se