11 miljoner till föreningslivet

Nu betalar kommunen ut 11,1 miljoner kronor till 144 föreningar och 8 studieförbund i Södertälje.

– Föreningsstödet är viktigt för att Södertäljes föreningsliv ska kunna stärkas, utvecklas och även i fortsättningen erbjuda Södertäljeborna en meningsfull fritid, säger Staffan Jonsson, chef för Kultur- och fritidskontoret i Södertälje.

Södertälje kommun har av tradition ett starkt och mångsidigt föreningsliv. I dag finns strax över 270 föreningar registrerade och 144 föreningar får någon form av bidrag från kultur- och fritidsnämnden.

– Alla har rätt till en kreativ fritid som stärker självkänslan. Studier visar också att personer som är medlemmar i föreningar tenderar att känna ett större engagemang för demokratifrågor i största allmänhet. Vår roll är att försöka ge de förutsättningar som krävs för att Södertäljes föreningar ska kunna fortsätta att göra ett fantastiskt jobb, säger Anna Bohman Enmalm, ordförande kultur- och fritidsnämnde.

Utbetalningarna till föreningslivet sker två gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten. Totalt delas cirka 26 miljoner ut per år.

Staffan Jonsson, chef kultur- och fritidskontoret, 08-523 064 64, staffan.jonsson@sodertalje.se
Anna Bohman Enmalm, ordförande kultur- och fritidsnämnden, 070-247 99 10, anna.bohman@sodertalje.se
Angelica Vallgren, PR- och pressansvarig, 08-523 066 03, angelica.vallgren@sodertalje.se