Arkiv pressmeddelanden

Ann Törnkvist håller tal i Södertälje på nationaldagen

2018-05-16

Årets talare vid Södertäljes nationaldagsfirande är journalisten och författaren Ann Törnkvist.

Ann Törnkvist är journalisten vars bok Följ fucking order, som skildrar Södertäljemaffians offer och deras öde, gavs ut i våras. Hennes granskning av den organiserade brottsligheten medförde att vissa redaktionella kompromisser fick göras i boken. Hon har studerat statsvetenskap på University of Glasgow följt av en masters på Columbia Graduate School of Journalism i New York. Ann Törnkvist har arbetat mer än tio år som bildjournalist, skribent, redaktör och radioreporter, bland annat i Södertälje.

I sitt tal berör hon sina tankar om nationaldagen, samhället och vad hon uppskattar med Södertälje.

– Det finns så många platser i Södertälje som ligger mig varmt om hjärtat: Jallavallen, Ronnaskolan, Malmsjön. Men det är inte platserna i sig utan Södertäljeborna, från kioskägare till pensionärer, som har gett mig så mycket. Jag tänker också ta chansen på nationaldagen att prata om grundlagen, som är det finaste vi har i Sverige. Religionsfrihet, yttrandefrihet, pressfrihet …

Södertäljes nationaldagsfirande äger traditionsenligt rum på Torekällberget den 6 juni. Dagen firas med festligheter och aktiviteter för hela familjen. Scenprogrammet börjar kl. 14.

Besim Aho, ordförande i kommunfullmäktige (S), 08-523 036 20, besim.aho@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun