Ännu fler unga ska öka valdeltagandet i Södertälje

Södertälje kommun återupprepar succén från förra året. En av årets storsatsningar är att vi anställer 100 ungdomar mellan 18 och 25 år som ska jobba som valmagneter tre dagar innan valet och under valdagen. De utbildas i dag torsdag.

I hela landet är det cirka 500 000 unga som får rösta för första gången. En rekordsiffra som man måste ta på största möjliga allvar. Bara i Södertälje är det cirka 5 000 personer som för första gången får rösta i de allmänna valen.

Södertälje kommun har inför valet den 19 september tagit till nya grepp för att öka medvetenheten och lusten att rösta. Bland annat har 50 ungdomar anställts som valmagneter för att engagera, informera och påminna stadens medborgare om att det är val och att det är viktigt att rösta.

Vi har också haft en affischtävling där elever från Wendela Hebbegymnasiet har tagit fram affischer. Vi har skrivit en vallåt tillsammans med Kulturskolan och spelat in en musikvideo med elever från Wendela Hebbegymnasiet som statister.

Södertälje kommun har även skickat ut vykort och sms till alla förstagångsväljare som understryker vikten av att gå och rösta.

I dag torsdag startar sista delen av kampanjen. 100 ungdomar ska ut på stadens gator och torg för att motivera kommunmedborgarna att rösta.

Paki Holvander, demokrati- och mångfaldsstrateg, 08-523 023 23, paki.holvander@sodertalje.se

Rodolfo Alvarez, ungdomssamordnare, 08-523 017 95, rodolfo.alvarez@sodertalje.se