Årets Byggnad och Årets Renovering 2005

Stadsbyggnadsnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 31 maj 2006 om vinnarna till utmärkelsen Årets Byggnad respektive Årets Renovering.
Vinnarna tillkännages i samband med Södertäljedagen den 10 juni på Politikertorget klockan 11.35.
Följande kandidater har nominerats till Årets Byggnad 2005: AXA Sports Center Byggherre: SSK Arena AB Arkitekt: Thelaus Arkitekter AB/Tengbomgruppen genom Viveka Bunko och Martin Rangfast Byggentreprenör: Ebab i Stockholm AB, byggledare Objekt: Idrottsanläggning Juryns motivering: För en total förändring av en anspråkslös byggnad till en vacker, stark och kraftfull byggnad, som bidrar till att lyfta och stärka hela området. Den mjukt rundade stålfasaden ger ett modernt, djärvt och samtidigt inbjudande intryck.
Invändigt är byggnaden luftig och fräsch samtidigt som den genuina lite karga känslan av ishockey finns kvar. Det är en väldisponerad byggnad, som rymmer många funktioner.
Södertälje Fotbollscenter Byggherre: TelgeFastigheter AB Arkitekt: Sweco FFNS genom Anders Puskas samt Martinsson och Ramnitz Arkitekter AB Byggentreprenör: Peab Sverige AB Objekt: Idrottsanläggning Juryns motivering: För tillskapandet av något mer än en funktionsduglig fotbollsarena. Alla spelaroch säkerhetskrav är uppfyllda i en byggnad, som har givits en arkitektoniskt tilltalande utformning. Tak och långsida på läktarna möts i ett spännande samspel. De publika utrymmena är ljusa och vackra liksom spelarutrymmena.