Årets byggnadsverk och Årets renovering i Södertälje tillkännages i morgon

I år har fler södertäljebor än tidigare röstat på sina favoriter till Årets byggnadsverk 2016 och Årets renovering 2016. I morgon fredag den 11 november tillkännages vinnarna i samband med Södertäljegalan.

Under hösten har södertäljeborna fått möjlighet att säga sitt när det gäller vilket byggnadsverk och vilken renovering som ska tilldelas årets utmärkelser. Folkets röst motsvarar 40 procent av de totala rösterna medan stadsbyggnadsnämnden och Södertälje Byggmästareförening har 30 procent vardera.

Syftet med utmärkelserna är att lyfta fram och uppmuntra god modern arkitektur och hållbart byggande. De nominerade byggnaderna och renoveringarna ska vara färdigställda mellan januari 2015 och juni 2016.

De nominerade till Årets byggnad 2016 är Järna mejeri, villa på Oaxen och Nibble gård. De nominerade till Årets renovering 2016 är Annexet, Kullmans möteslokal på Torekällberget och Hälsan i Östertälje. Mer information om de nominerade finns här.

Årets byggnadsverk och Årets renovering 2016 är ett samarbete mellan Södertälje kommun och Södertälje Byggmästareförening.

Priserna tillkännages under Södertäljegalan den 11 november. Information om vilka av de nominerade som får utmärkelserna publiceras på sodertalje.se och högupplösta bilder och filmer publiceras på kommunens pressrum efter tillkännagivandet.

Mer information

Jessica Söderström, kommunikatör på samhällsbyggnadskontoret, Södertälje kommun, 0766-48 27 58.