Årets idrottspriser i Södertälje offentliggjorda

Årets mottagare av Södertälje kommuns idrottspriser är Södertälje rugbyklubb, simhoppstränaren Peter Axtelius och Södertälje ridklubb. Det tillkännagavs av kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) och stadsdirektör Rickard Sundbom i samband med valborgsmässofirandet i Badshusparken i Södertälje.

Juryns motiveringar lyder:

Årets idrottsförening 2018: Södertälje rugbyklubb
Det här är föreningen som satt Södertälje på kartan med en sport som lever lite i skymundan av fotboll och ishockey. Det är en Södertäljeförening som tagit SM-guld ett flertal gånger.  Gemenskap och engagemang är viktiga delar för dem i sitt idrottsutövande. Föreningen samverkar gärna med kommunen och andra föreningar och vill se rugbyn växa som sport.

Årets ledare 2018: Peter Axtelius

Peter Axtelius är en aktiv och omtyckt simhoppstränare i Södertälje simsällskap.

Han är en ambassadör för hela Södertälje men i synnerhet för idrotten och sin sport. Han har ett enormt engagemang och hans kärlek till tränarskapets möjligheter är påtaglig. Dessutom har han en närvaro som ledare som ger adepterna en otroligt fin självkänsla.

Årets initiativ 2018: Södertälje ridklubb

Klubben har förstärkt sin verksamhet med en ”Vuxen i stallet”. Det är en person som ser till att alla barn och ungdomar har en trygg och meningsfull fritid i stallet. ”Vuxen i stallet” är ytterligare en viktig resurs för en trygg och säker miljö med god hästhållning och gott kamratskap.

Södertälje kommuns idrottsutmärkelser har delats ut sedan 2017. Syftet är att uppmuntra och gynna utvecklingen av föreningslivet i Södertälje. Prissumman är 10 000 kr till årets förening och 3 000 kr till årets ledare och årets initiativ.

Susanne Bergström, föreningskoordinator, kultur- och fritidskontoret, 08-523 010 94, susanne.bergstrom@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun