Årets jämställdhetspris till Livet Bitch!

Kulturprojektet Livet Bitch! är årets mottagare av jämställdhetspriset. Det tillkännagavs idag i samband med firandet av internationella kvinnodagen i Södertälje stadshus.

Juryns motivering lyder:

”Genom ett hårt och outtröttligt arbete för allas lika värde bedrivs kampen för jämställdhet i frontlinjen och vinnaren har tydligt profilerat sig för ett samhälle där alla ska ha samma möjligheter för att verka i det lokala kulturlivet. Engagemanget ger ringar på vattnet och möjligheter att i samverkan ta jämställdhetsarbetet ytterligare ett steg i rätt riktning.”

Årets jury består av kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S), Alexander Rosenberg, kommunalråd i opposition (M), stadsdirektör Rickard Sundbom, Juan Copovi-Mena, tf vd Telge AB, journalist Nellie Pilsetnek, Länstidningen och kommunpolis Mikael Alfredsson.

Livet bitch! är ett kulturprojekt som utgår från Södertäljes unga tjejer och kvinnor med fokus på miljonprogrammen. De samverkar med kulturaktörer inom teater, konst och musik, jämställdhetsaktörer från civila samhället och Södertälje kommun, och en del av Kulturrådets nationella satsning sedan 2017.

Jämställdhetspriset går till en person eller organisation som arbetat med insatser som bidragit till ett mer jämställt Södertälje. Priset delas ut av Södertälje kommun, Telge AB och polisen i Södertälje. Förra året tilldelades Tjejhuset i Södertälje jämställdhetspriset.

Boel Godner, ordförande i kommunstyrelsen (S), 08-523 068 65, boel.godner@sodertalje.se

Alexander Rosenberg, kommunalråd i opposition (M), 08-523 063 50, alexander.rosenberg@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar