Årets Struerpokal till judotalangen David Ahlqvist

David Ahlqvists idrottsliga framgångar inom judo har resulterat i att han tilldelas 2018 års Struerpokal.

16-årige David Ahlqvist är en lovande och framgångsrik medlem i Södertälje judoklubb, och har redan nått Sverigeeliten i judo. Han började i judoklubben redan som 8-åring och hans brinnande intresse för sporten har lett honom till silverplats i junior-SM sommaren 2017.

Under 2017 nådde han även framgångar i flertalet andra tävlingar, bland annat silver i Borås judo challenge, silver i Södra judo open, silver i P18-55, guld i Sundsvall Cup och silver i P18 Elit.

David Ahlqvist är också aktiv tränare för medlemmar i föreningen. Till hösten har han antagits på judogymnasiet i Lindesberg där han ytterligare får utveckla sin talang inom judo.

Årets pristagare har utsetts av en jury ledd av kultur- och fritidsnämndens ordförande Anna Bohman Enmalm.

— Mina varmaste gratulationer till David Ahlqvist, säger Anna Bohman Enmalm. Jag är imponerad av hans fina framgångar. Han är ett föredöme för andra ungdomar i sin roll som hjälptränare på klubben.

Struerpokalen har delats ut sedan 1971 till föregående års bästa idrottsprestation, individuellt eller i lag. Priset delas ut till en eller flera ungdomar som under året fyller högst 18 år och som tävlar för en förening i Södertälje kommun.

Michael Andersson, förenings- och anläggningschef, Södertälje kommun, 08-523 067 57, michael.a.andersson@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun