Arkiv pressmeddelanden

Björn Seeliger tilldelas Struerpokalen 2017

2017-05-19

Årets Struerpokal tilldelas juniorsimmaren Björn Seelinger. Björn Seeliger, född 2000, är en av de mest lovande juniorerna i svensk simning på många år. Endast 16 år gammal slog Björn svenskt juniorrekord på 50 m frisim i både lång och kort bassäng. Därmed raderade han Stefan Nystrands 17 år gamla svenskt juniorrekord.

Årets Struerpokal tilldelas juniorsimmaren Björn Seelinger.

Under SM 2016 tog Björn sammanlagt 11 medaljer varav tre individuella seniormedaljer. Under 2016 var Björn uttagen att representera Sverige i Europeiska Juniormästerskapen och under Nordiska Juniormästerskapen i Danmark tog han 1 guld, 2 silver och 1 brons.

Björn är en ödmjuk och hjälpsam person som finns för sina lagkamrater i både träning och tävling, en ambassadör för Södertälje Simsällskap.

– Vi är så stolta över Södertäljes idrottande ungdomar, säger Anna Bohman Enmalm, ordförande för kultur- och fritidsnämnden och juryn för Struerpriset. Det är alltid en speciell känsla att vara med och utse årets Struerstipendiat. 2017 är inget undantag för sällan har vi sett en så meriterad stipendiat. Mina varmaste gratulationer till Björn Seeliger för att han gör skillnad genom att vara en sån fin förebild för andra ungdomar.

Struerpokalen delas årligen ut i Södertälje till en eller flera ungdomar som belöning för föregående års bästa idrottsprestation. Prissumman är 10 000 kr.

Södertäljes danska vänort Struer överlämnade i samband med invigningen av Scaniarinken den 2 oktober 1970 ett hederspris som årligen delas ut. Den som tilldelas priset ska under året ha fyllt högst 18 år och tävla för en förening i Södertälje kommun.

Årets Struerpokal delas ut i samband med nationaldagsfirandet på Torekällberget den 6 juni.

Anna Bohman Enmalm, ordförande i kultur- och fritidsnämnden (S), 08-523 069 37, anna.bohman@sodertalje.se

Anders Siljelöf, enhetschef förening och anläggning, kultur- och fritidskontoret,08-523 028 64, anders.siljelof@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar