Brett utbud för inspiration till hållbar framtid på digitala Science Week

Årets Science Week 3–5 februari erbjuder ett 80-tal programpunkter i liveinspelad form öppna att ta del av. Bland annat erbjuds matlagning med hållbara livsmedel tillsammans med barn samt paneldiskussion om bostadsbyggande mot segregation.

Science Week – ett samhällsforum för delaktighet och inspiration för hållbara lösningar för framtiden sker digitalt och öppet för alla detta år. Under dagarna lyfts senaste nytt om hållbar tillväxt och hållbar produktion både inom industrin och i samhällsplaneringen med konkreta exempel från storföretag, samhällsaktörer och ideella sektorn.

Utvecklingen mot en hållbar stad kommer belysas ur olika perspektiv. Se bland annat denna programpunkt om hållbar stad. Vid sidan om de ekonomiska utmaningarna lyfter Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S) de sociala utmaningarna för kommunen när det handlar om hållbarhet.

– I planerna för nya bostadsområden behöver vi också tänka på hur dessa fungerar med resterande stadsdelar. Levande stadskärnor och centrum där människor från olika håll i kommunen dagligen kan mötas är viktigt för att inte öka segregationen ytterligare.

Matlagning med lokalproducerad mat på agendan

En annan aktivitet är Cook along-lunch, med Matlust, där målet är en god livsmedelsförsörjning med hälsosam och hållbart producerad mat. Lunchen tillagas av kostenhetens måltidsutvecklare och kock, Åsa Cannerheim, kökschef George Bouchaaya och barnen Judith och Felicia. Råvarorna är utvecklade i Matlusts testbädd. Tittarna får recept och kan själva prova att laga maten hemma. Efter matlagningen hålls en intervju med bland annat kommunens kostchef och Matlusts projektchef Sara Jervfors.

”En vilja att ständigt utvecklas”

Stadsdirektör Rickard Sundbom vill särskilt uppmärksamma Science Week och uppmanar Södertäljeborna till att ta del av det varierade programmet.

– Jag är stolt över att kommunen är en av aktörerna bakom Science Week och delaktig i så många samtal och workshops. Ta chansen och titta på sändningar som ju i år är öppna för alla. Det som visas under dessa dagar speglar Södertäljes vilja att ständigt utvecklas, säger Rickard Sundbom.

Andra exempel från det övriga programmet:

• Framtiden är redan här! Exempel Södertälje: Isak Ericsson från samhällsbyggnadskontoret, Södertälje kommun berättar om pågående stadsutvecklingsprojekt och ger exempel på hur vi jobbar med hållbarhet. Det blir också spaningar från arbetet med en ny översiktsplan för Södertälje, som sträcker sig fram till år 2050.
  • Ett uppkopplat och sammankopplat samhälle: Södertälje kommun har kommit långt med digitaliseringen. Anthony Mc Carrick, digitaliseringsstrateg, Södertälje kommun berättar hur det fungerar i praktiken att genom digitalisering exempelvis i realtid få reda på var det finns lediga parkeringsplatser för rörelsehindrade.

Södertälje kommun och ett 30-tal andra aktörer vill nå längre med hållbar utveckling

• Science Week livesänder webbinarier, panelsamtal och workshops om samhällsutveckling, produktion, digitalisering och entreprenörskap med hållbarhet i fokus, gratis och öppet för alla 3-5 februari. Ta del av hela Science Week programmet.
  • Södertalje Science Park tillsammans med dess ägare, Södertälje kommun, Scania, AstraZeneca och KTH samt ett 30-tal medarrangörer arrangerar Science week.

För mer information:

Eva Helén, presskontakt och utvecklingsstrateg, eva.helen@sscp.se

Helena Sundman, pressansvarig, Södertälje kommun, helena.sundman@sodertalje.se