Brf Humlan vinnare av Årets byggnad,

Tävlingen Årets byggnad och Årets renovering i Södertälje är avgjord. Prisutdelningen hölls i Södertälje stadshus och Årets byggnad blev Brf Humlan. Årets renovering tilldelades Gammelgården, Vackstanäs.

Årets byggnad och Årets renovering är en tävling som varje år samarrangeras av Södertälje kommun och Södertälje Byggmästareförening för att lyfta fram och uppmuntra god modern arkitektur och hållbart byggande.

– Brf Humlan som består av två hus, både på Nygatan och Bellevuegatan är ett strålande exempel på en estetiskt lyckad förtätning av staden. säger Rudi Benedek, andre vice ordförande Södertälje stadsbyggnadsnämnd.

Vinnarna utses av stadsbyggnadsnämndens ledamöter, men först efter utlåtande av Södertälje Byggmästareförening som bedömer de byggnadstekniska aspekterna.

– Det är en styrka att kommunen och Byggmästareföreningen tillsammans kan belöna kvalitativt byggande i Södertälje. I år kom det fler bidrag än tidigare från allmänheten och det är roligt att de boende i Södertälje är med och uppmärksammar modernt byggande och varsam renovering, säger Elisabeth Martin, föreningschef Södertälje Byggmästareförening.

Södertälje Byggmästareförening är en lokal branschorganisation för bygg- och anläggningsföretag. Föreningen har ca 80 medlemsföretag och tillsammans med Stockholms och Gotlands Byggmästareföreningar uppgår antalet medlemmar till ca 950 medlemsföretag.

Rudi Benedek, andre vice ordförande Södertälje stadsbyggnadsnämnd, 070-292 68 18, rudi.benedek@sodertalje.se
Sargon Ablahad, biträdande bygglovschef Södertäljekommun, 08-523 012 79, sargon.ablahad@sodertalje.se
Elisabeth Martin, föreningschef Södertälje Byggmästareförening, 070-561 32 00, elisabeth@stockholmsbf.se
Angelica Vallgren, PR- och pressansvarig, 08-523 066 03, angelica.vallgren@goodsolution.se