Brf Körsbärsblomman vinnare av Årets byggnad, Igelsta gård vinnare av Årets renovering

Tävlingen Årets byggnad och Årets renovering i Södertälje är avgjord. Prisutdelningen hölls i Södertälje stadshus och Årets byggnad blev Brf Körsbärsblomman. Årets renovering tilldelades Igelsta gård.

Årets byggnad och Årets renovering är en tävling som varje år samarrangeras av Södertälje kommun och Södertälje Byggmästareförening för att lyfta fram och uppmuntra god modern arkitektur och hållbart byggande.

– Körsbärsblomman var rätt vinnare till Årets byggnad. Den sticker ut i både färg och form. Igelsta gård beundrar jag för känslan av ursprung och historia som har lyckats bevaras i renoveringen, säger Staffan Norberg, ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Vinnarna utses av stadsbyggnadsnämndens ledamöter, men först efter utlåtande av Södertälje Byggmästareförening som bedömer de byggnadstekniska aspekterna.

– Det är roligt att som byggare vara verksam i Södertälje. Kommunen har en kvalitetssträvan i sitt plan- och byggtänkande och det visar de inte minst med kontinuiteten i att utse Årets byggnad och Årets renovering – en tävling som nu är inne på sitt tolfte år, säger Alexandra Laurén, ordförande för Södertälje Byggmästareförening

Stadsbyggnadsnämndens motivering till val av vinnare samt beskrivning av byggnaderna: http://www.sodertalje.se/Stad-miljo--boende/

Södertälje Byggmästareförening är en lokal branschorganisation för bygg- och anläggningsföretag. Föreningen har ca 80 medlemsföretag och tillsammans med Stockholms och Gotlands Byggmästareföreningar uppgår antalet medlemmar till ca 950 medlemsföretag.

Staffan Norberg, ordförande Södertälje stadsbyggnadsnämnd, 08-523 037 21
Angelica Vallgren, PR- och pressansvarig Södertälje kommun, 08-523 066 03