Campus Telge genererar lärare till Södertälje

Den 19 december gick 16 stycken lärarstudenter på sin sista föreläsning på Campus Telge. De är första kullen förskollärare och lärare som lämnar Mälardalens högskola på Campus Telge. Så gott som alla 16 har fått jobb i Södertäljes skolor eller i regionen. I januari börjar de sin karriär inom skolväsendet.

– Det känns både skönt, kul och spännande men även lite pirrigt att komma ut i verkligheten. Oxbackens förskola där jag ska börja är som klippt och skuren för min utbildning. Deras vision är lek, lärande och utveckling och de vill få in mer sådant i undervisningen, säger Evelina Ala-Tainio som börjar jobba i januari.

På Campus Telge utbildar Mälardalens Högskola lärare för förskolan och lågstadiet. Utbildningen är på 210 högskolepoäng vilket motsvarar 3,5 år. Av de 16 studenter som nu tar sin examen kommer 10 att arbeta som förskolelärare/lärare i Södertälje, en student har beslutat sig för att plugga vidare, en person ska göra annat och fyra stycken personer har fått arbete som lärare i regionen.

– Vi är alltid i behov av bra lärare i skolan och ser det som väldigt positivt att så många av studenterna från Campus Telge har fått jobb just i Södertälje, säger Peter Fredriksson, utbildningsdirektör, Södertälje kommun.

Till hösten startar även grundlärarprogrammet för årskurs 4-6 på distans i samarbete med Karlstad Universitet.

Hemsida: www.campustelge.se

Birgitta Frid, chef Campus Telge, 08-523 037 74, birgitta.frid@sodertalje.se