Campus Telge storsatsar på nya kurser och utbildningar

Redan i januari startar sjuksköterskeutbildningen och under hösten 2012 kommer det finnas möjlighet att söka grundskolelärarutbildning och butikschefsutbildning men även utbildningar inom ekoteknik, nätverksdrift och webbutveckling på Campus Telge.

-        Vi vill erbjuda utbildningar där studenterna efter avslutade studier kan gå direkt ut i arbetslivet. Därför är det väldigt roligt att vi nu har fått flera attraktiva utbildningar som efterfrågas på arbetsmarknaden. Det gör att Södertäljebor och boende i angränsande kommuner får tillgång till kvalificerad högre utbildning och regionens arbetsgivare tillgång till eftertraktad kompetens, säger Birgitta Frid, chef på Campus Telge.

Sjuksköterskeutbildningen i regi av Mälardalens högskola, startar i januari 2012 och från hösten 2012 erbjuds grundlärarutbildning för årskurserna 4-6 i samarbete med Karlstads universitet. Butikschefsutbildningen har efterfrågats av handeln och kommer att genomföras i samarbete med Högskolan i Skövde.

-         I dessa utbildningar finns verksamhetsförlagd utbildning eller samarbete med anställda i företag. Exempelvis kommer sjuksköterskeutbildningen bland annat att vara på Södertälje sjukhus och i kommunens äldreomsorg. Självklart blir det praktik för lärarstudenterna i skolor och studenterna på butikschefsprogrammet kommer att samarbeta med ledare inom såväl småbutiker som stora butikskedjor. Nu räknar vi med en rejäl ökning av antalet studenter här på Campus Telge, fortsätter Birgitta Frid.

Våren 2012 startas också fortbildningskurser för lärare. Exempel på dessa är:

Andraspråksinlärning (7.5 hp)
Matematik i förskoleklassen (7.5 hp)
Upptäck, undersök och utforska naturvetenskap och teknik i förskolan (7.5 hp)

Hemsida: www.campustelge.se

Birgitta Frid, chef Campus Telge, 08-523 037 74, birgitta.frid@sodertalje.se