Cecilia Ståhl tillträder som chef för Arbetslivskontoret och vd för Telge Tillväxt

Cecilia Ståhl blir gemensam chef för Södertäljes arbetslivskontor och Telge Tillväxt. Det beslutet fattades av kommunstyrelsen och styrelsen för Telge Tillväxt idag.

Södertälje möter stora utmaningar när det gäller arbetslöshet. Samtidigt är kostnaderna för försörjningsstöd höga. Nu slås ledarskapet för arbetslivskontoret och Telge Tillväxt ihop för att få en bättre samordning och för att bli mer effektiva i de åtgärder som kommunen anordnar.

– Med ett samlat ledarskap i den här viktiga frågan kommer det mer nytta till medborgaren för varje skattekrona. En ännu bättre samordning ökar förutsättningarna för att varje individ får det stöd just den personen behöver, säger stadsdirektör Rickard Sundbom. Cecilia Ståhl har den rätta kompetensen, erfarenheten och drivet till att skapa goda förutsättningar för sina medarbetare att utveckla verksamheten ännu mer.

Cecilia Ståhl är en erfaren ledare som är van att leda arbetsmarknadsverksamheter för målgrupper som står längst från arbetsmarknaden. Hon har bland annat arbetat som vd för Manpower Telge Jobbstart, det arbetsmarknadsbolag som var en helt ny form av samarbete mellan kommunen och näringslivet. Sedan 2014 är hon HR-direktör på Telge.

– Cecilia Ståhl har lång erfarenhet av såväl näringsliv och offentlig sektor, säger Stefan Hollmark, koncernchef på Telge. Hon brinner för arbetslivsfrågor, samhällsnytta och att motverka utanförskap. Jag är övertygad om att hon kommer att passa bra in i den här rollen.

– Jag är väldigt glad att få förtroendet att starta upp en större samordning i de här frågorna. Det är ett mycket intressant och viktigt uppdrag. Telge Tillväxt känner jag väl efter min tid i Telgekoncernen och det ska bli spännande att lära känna arbetslivskontoret, säger Cecilia Ståhl.

Cecilia Ståhl tillträder tjänsten under våren.

Rickard Sundbom, stadsdirektör, 08-523 010 81, rickard.sundbom@sodertalje.se

Stefan Hollmark, koncernchef Telge, 08-550 220 08, stefan.hollmark@telge.se