Egen tv-kanal ska aktivera äldre

Sju av Södertäljes vård- och omsorgsboenden har fått en egen tv-kanal. Syftet är att förbättra kommunikationen gentemot såväl brukare, personal som anhöriga. Målet är också att få fler av de boende att delta i olika aktiviteter.

Mariekällgården var först ut. Därefter har utrustningen kommit på plats på Ljungbacken, Wijbacken, Tallhöjden, Lillängen, Heijkensköldska och Artursbergs korttidsboende. Intern-tv visas på den monitor som är uppsatt i varje boendes entré och på tv-apparater i den egna lägenheten.

På tv-apparaterna visas bland annat veckans matsedel, information om aktuella aktiviteter, namnsdagar, vykort, bilder och filmer. Varje enskilt boende har möjlighet att själv välja innehåll och ansvarar för uppdatering och material.

– På Artursbergs korttidsboende har de börjat med filmvisningar via intern-tv:n. I framtiden ser vi fram emot mer interaktiva möjligheter med tv-kanalen, val av egna teman, livesändningar och kanske bingo via tv, säger Janna Nolgård som arbetar med projektet.

Målet med den egna tv-kanalen är att fler av de boende deltar i de dagliga aktiviteterna som erbjuds på boendet.

– Vi ser inga begränsningar utan mängder av möjligheter med intern-tv inom äldreomsorgen, säger Rosemarie Johborg, resultatområdeschef.

Projektet startade 2009 och finansieras av Socialstyrelsens stimulansmedel.

Janna Nolgård, Södertälje kommun, 08-523 023 29, janna.nolgard@sodertalje.se

Rosemarie Johborg, resultatområdeschef, 08-523 027 09, rosemarie.johborg@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun