Elever lär sig om tobaksindustrins baksida

På onsdagen den 27 april föreläser A Non Smoking Generation för elever på Colin Leclairgymnasiet och Ekenbergska gymnasiet. Föreläsningen handlar bland annat om tobaksindustrins sätt att marknadsföra sig för att locka barn och ungdomar. Initiativet välkomnas av Södertäljes nya arbete Projekt Tobaksfri.

Tid: onsdagen den 27 april kl 08.15­–9.15, 09.30–10.30 och 10.45–11.45

Plats: Colin Leclairgymnasiet, Erik Dahlbergs väg 1-3, aulan.

Representanter för media är välkomna.

Föreläsningen ingår i gymnasieskolans hälsodagar som pågår onsdagoch torsdag 27–28 april.

–Informationsföreläsningarna är helt i linje med det nya arbetet Projekt Tobaksfri som drivs av Södertälje kommun, säger Kajsa Björnson, preventionssamordnare i Södertälje kommun.

Projekt Tobaksfri som är indelat i tre delar ska blanda annat utbilda skolpersonal, ta fram en tobakspolicy och stärka elevhälsans tobakspreventiva arbete.

– Vi ska se till att ungdomar möts av samma budskap från många håll. Därför kommer vi också att arbeta för att skolpersonalen har ett gemensamt och konsekvent förhållningssätt till tobak, säger Kajsa Björnson.

Kajsa Björnson, preventionssamordnare, social- och omsorgskontoret, Södertälje kommun, 08-523 039 46, kajsa.bjornson@sodertalje.se.

Matts Andmarken, rektor vid Colin Leclairgymnasiet, 08-523 015 95, matts.andmarken@sodertalje.se.

Ine Enkler, inspiratörsansvarig vid A Non Smoking Generation, 070-252 76 20, ine@nonsmoking.se.