Emir Gazibegovic är Södertälje kommunkoncerns nya säkerhetschef

Emir Gazibegovic är polis och arbetar för närvarande som operativ samordnare. Han har lång erfarenhet av ledande roller inom Polismyndigheten och cirka 15 års erfarenhet av arbete mot organiserad brottslighet. Han tillträder tjänsten som säkerhetschef i Södertälje kommunkoncern den 15 maj.

– Jag är väldigt nöjd med rekryteringen. Emir är en mycket kompetent person för uppdraget. Han är en målinriktad och kreativ ledare, hans långa och breda bakgrund inom polisen ger även en bra grund för att förstå de förutsättningar som finns i Södertälje, säger stadsdirektör Stefan Hollmark.

Efter avslutade studier vid Polishögskolan i Stockholm 2006 har Emir haft olika befattningar inom Polismyndigheten. De första åren som utredare och spanare, sedan 2011 i olika chefsroller. Han kommer närmast från tjänsten som operativ samordnare för polisområde nord, norra Stockholm.

– Det känns som ett spännande och viktigt uppdrag. Jag ser fram emot att leda det strategiska arbetet med säkerhets- och trygghetsfrågor i Södertälje. Det som bland annat lockar är möjligheten att jobba förebyggande, att göra skillnad för människor. Jag är uppvuxen i ett utsatt område i Västerort vilket känns som en fördel i arbetet, det ger insikter, säger Emir Gazibegovic.

Emir bor i Stockholm, på fritiden tränar han på gym och besöker gärna svenska fjällen där både flugfiske och skidåkning lockar.

För mer information:

Åsa Zazi, pressansvarig Södertälje kommun, 08-523 066 03, asa.zazi@sodertalje.se