Engagemang och delaktighet belönas i årets idrottsutmärkelser

Södertälje-Nykvarn orienteringsklubb, Per Sjöberg på Kallfors golfklubb och Andreas Jonerholm vid Södertälje Simsällskap är årets mottagare av kommunens idrottsutmärkelser. Södertäljes basketnestor Benny Johansson tilldelades årets hedersutmärkelse.

Årets pristagare tillkännagavs av Anna Bohman Enmalm, juryordförande och kultur- och fritidsnämndens ordförande, i samband med valborgsfirandet i Södertälje centrum:

– Vi är så stolta över Södertäljes aktiva idrottsföreningar! Det är viktigt att synligöra och hylla idrottslivet och dess eldsjälar genom dessa utmärkelser. Ni gör skillnad, sa Anna Bohman Enmalm i sitt tal på stora scenen.

Juryns motiveringar lyder:

Årets förening 2016: Södertälje-Nykvarn orienteringsklubb

Det här är föreningen som verkligen satt Södertälje på kartan, både när det gäller individuella prestationer och lagprestationer. Den har också kartan som redskap i sitt idrottande. Föreningen bidrar till folkhälsa och livsglädje i vår kommun genom att möjliggöra naturupplevelser för Södertäljeborna. Det är en förening för alla, oavsett ålder, och som tar stort ansvar för idrottens utveckling på både bredd- och elitnivå i Södertälje. Genom dem får vi alla goda friluftsmöjligheter vid vår vackra Tveta friluftsgård.

Årets ledare 2016: Per Sjöberg

Har under tio år byggt upp verksamheten för personer med funktionsnedsättning i Kallfors golfklubb. En engagerad ledare och drivande för att denna målgrupp ska få sin naturliga del inom sin sport. Han är outtröttlig i sitt ideella arbete och inspirerar andra till engagemang. Han har varit pionjär för att skapa kontinuerlig träningsverksamhet. Genom sitt uppskattade arbete har han skapat en av de största handigolfverksamheterna i landet. Han har engagerat sig på riksnivå för att skapa tävlingstillfällen för spelare runt om i Sverige.

Hedersutmärkelse för Årets ledare 2016: Benny Johansson

Har under drygt 50 år arbetat inom basketsporten i Södertälje. Hans engagemang och gärning är utan konkurrens i Södertälje. Under 2016 har han fortsatt att använda sin energi, glädje, kunskap och drivkraft för att utveckla unga tjejers möjlighet att bli bra basketspelare. Detta resulterade i ännu ett USM-guld 2016. Men framför allt har hans arbete i decennier gett baskettjejer från Södertälje en möjlighet att förverkliga sina drömmar!

Årets initiativ 2016: Andreas Jonerholm - Mobila bassängen

En fantastisk sommarverksamhet som vänder sig till alla, både barn och vuxna. Ett initiativ togs till köp av temporär bassäng som kom att användas till sommarsimskola. Har gjort ett mirakel med att få mobila bassängen att fungera på Bårsta IP. Det har varit ett stort arbete som gav ett lyft till Södertälje och bidrog till att öka simkunnigheten bland Södertäljeborna. Sommaren 2017 fortsätter Södertälje simsällskap sin sommarsimskola.

I samband med tillkännagivandet av idrottsutmärkelserna hyllades också Telge SIBKs damlag för avancemanget till högsta divisionen SSL. Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Anna Bohman Enmalm överlämnade en check på 50 000 kr.

Anna Bohman Enmalm, ordförande i kultur- och fritidsnämnden (S), 08-523 069 37, anna.bohman@sodertalje.se

Anders Siljelöf, enhetschef förening och anläggning, kultur- och fritidskontoret,08-523 028 64, anders.siljelof@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar