Fira nationaldagen på Torekällberget i Södertälje: Westerberg håller tal, Andersen, Green och Ek årets S:ta Ragnhildsmedaljörer.

Sveriges nationaldag firas med pompa och ståt på Torekällbergets friluftsmuseum som bjuder på aktiviteter för hela familjen.

I samband med nationaldagsfirandet delas S:ta Ragnhildsmedaljen varje år ut till någon eller några med anknytning till Södertälje som utmärkt sig på ett speciellt sätt. 2006 års medaljörer är pianisten Per Andersen och krögarparet vid Oaxen Skärgårdskrog Agneta Green och Magnus Ek.

Mer information om pristagarna finns i pressrummet på Södertälje kommuns webbplats: www.sodertalje.se/press.

Programmet den 6 juni börjar klockan 13.00 med underhållning på scenen i Råby Hage av Helenelundskolans IF och Tälje Folkdansgille. Föreningståget avgår från Torekällbergets stora parkering vid Blombackagatan klockan 13.45 anfört av Wasa Brass.

Det högtidliga nationalsdagsceremonin äger rum på Stadstorgets scen, klockan 14.00 med tal av förra årets S:ta Ragnhildsmedaljör Anki Johansson, körsång och utdelning av Struerpokalen.

Konferencier för dagen är Metin Rhawi. Kommunfullmäktiges ordförande Karin Östlund delar ut S:ta Ragnhildsmedaljen samt flaggor och fanor. Huvudtalare är Bengt Westerberg, ordförande i Svenska Röda Korset tillika Södertälje son.
Det traditionella firandet avslutas med Nationalsången under ledning av Peter Asplund och Johan Boding.

Därefter, klockan 15.30, ger Johan Boding och Peter Asplund en konsert på Stadstorgets scen.
Torekällbergets friluftsmuseum är öppet klockan 10.00–16.00. På Lillgården i Råby Hage kan barnen hoppa i hö, ponnyridning och klappa djur. Hela området kommer att sjuda av liv med butiker, caféer, krukmakeri, handelsbod och Stadsmuseet håller öppet.

Mer information: Karin Östlund, kommunfullmäktiges ordf (s). Tel: 08-550 223 70, 0708-51 84 09 Sandra Vesterdahl, informationsenheten. Tel: 08-550 211 37, 0708-51 70 07