Flyktingar berättar: Vi fick ett nytt liv utanför Södertälje

Under torsdagen återsamlas 13 flyktingar som har valt att flytta från Södertälje till andra delar av landet för att snabbare etablera sig i Sverige. De kommer till Södertälje för att som ambassadörer för sina nya kommuner berätta hur flytten lett till att de har lärt sig svenska, fått egen bostad, etablerat sig i lokalsamhället och fått arbete.

Deras publik på konferensen ”Goda vägar till hela Sverige” är 230 flyktingar som för närvarande lever i Södertälje men kan tänka sig en flytta från kommunen.

Tid: Torsdagen den 22 april kl 13.00–17.00

Plats: Södertälje stadshus, Campusgatan 26, lokal Trombon

Under dagen finns det möjlighet att prata med och intervjua ambassadörerna och företrädarna för Södertäljes samarbetskommuner. För närvarande har 276 individer flyttat inom ramen för projektet Vägar till hela Sverige.

Ambassadörerna åtföljs av företrädare för de kommuner som de har bosatt sig i. De är här för att berätta att de har behov av att ännu fler flyttar in för att möta den lokala och regionala arbetsmarknadens behov. Under dagen finns företrädare för kommunerna Mora, Gagnef, Huddinge, Malmö, Lidingö, Valdemarsvik, Älvkarleby och Östersund på plats och kan berätta om sina behov av arbetskraft.

Bakgrund:

Som värd för seminariet står projektet Vägar till hela Sverige. Projektet är ett resultat av Södertälje kommuns ambition att via arbetslinjen och matchning av kompetens tillvarata den resurs som flyktingarna i Södertälje utgör. De mottagande kommunerna har ett långsiktigt demografiskt behov av arbetskraft medan Södertälje har en resurs som riskerar att gå förlorad eftersom kommunen inte kan erbjuda arbete eller egen bostad. Vägar till hela Sverige är delfinansierat av EU via Europeiska flyktingfonden.

Hovaida Abo Salem, projektledare Vägar till hela Sverige, 0766-48 20 27, hoviada.abosalem@sodertalje.se

Jörgen Eriksson, kommunikatör flyktingfrågor, 0766-48 30 08, jorgen.eriksson@sodertalje.se