FN:s fotoutställning om världens flyktingar har premiär i Södertälje

Jan Eliasson, tidigare ordförande i FN: s generalförsamling, inviger FN:s fotoutställningen ”Invisible in the City: the lives of urban refugees” i Södertälje den 12 april.

– Det är fantastiskt att FN:s fotoutställning. ”Invisible in the City- the lives of urban refugees” för första gången, internationellt, ställs ut i Södertälje. Utställning skildrar vardagen genom flyktingarnas egna ögon säger Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

– Jag fick tillsammans med FN:s flyktingkommissarie António Guterres möjligheten att se utställningen i Genevé. Vi var överens om att Södertälje fått ta ett orimligt stort ansvar för kriget i Irak och att Södertälje skulle vara den första staden i världen att visa utställningen, säger Anders Lago.

Utställningen, som tidigare endast har visats inom FN i Genève, visas nu i Södertälje och kommer därefter att gå vidare till världsutställningen i Shanghai. Temat för utställningen är hur enskilda människor drabbas när de är på flykt. Utställningen bidrar till att öka medvetenheten kring det ansvar som alla måste ta för världens flyktingar, såväl Södertälje som Sveriges övriga kommuner och övriga länder i världen.

Parallellt med seminariet arrangeras seminariet ”Hur kan vi påverka EU:s asylpolitik på hemmaplan” där EU-kommissionens chef i Sverige, Pierre Schellekens deltar.

För press kommer det i samband med utställningen finnas möjlighet att ställa frågor och intervjua Jan Eliasson och Anders Lago samt den utställningsansvarige Paki Holvander.

Välkommen!

Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande, 0708 51 84 61
Paki Holvander, demokrati- och mångfaldsstrateg, 08-523 023 23
Jörgen Eriksson, kommunikatör, 08 523 049 88

Tid:
Invigningen startar 12.00, måndagen den 12 april

Plats:
Södertälje stadshus, Campusgatan 26

Program:
12.00             Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje hälsar välkommen

Hans ten Feld, UNHCR Regional Representative talar genom

Hanne M Mathisen, UNHCR Senior Regional External Relations Officer

12.10             Invigning av Jan Eliasson, f.d. ordförande i FN:s  generalförsamling

12.20             Boklansering

12.20             Mingel bland fotoutställning och levande utställning

12.45             Enklare förtäring med plockmat serveras besökarna

Program seminarium ”Hur har EU påverkat svensk asyl- och invandringspolitik?”

11.00             Pierre Schellekens: chef för EU-kommissionen i Stockholm om vad EU hittills har gjort och planerar att göra för att enas om ett gemensamt asylsystem för medlemsländerna.

11.45             Paus för invigning, mingel och lättare lunch

13.30             Fortsättning på seminariet, inledning Anders Lago med flera