Göran Rosenberg får Sankta Ragnhildsmedaljen

Sankta Ragnhildsmedaljen 2013 går till journalisten, författaren och samhällsdebattören Göran Rosenberg.

Södertälje kommun delar varje år ut Sankta Ragnhildsmedaljen till någon eller några som utmärkt sig på ett speciellt sätt och har anknytning till Södertälje. Prisutdelningen är i samband med nationaldagsfirandet på Torekällberget.

Motivering för Sankta Ragnhildsmedaljen 2013
Under en mångårig yrkeskarriär som en av Sveriges ledande journalister och programledare har årets S:ta Ragnhildsmedaljör gjort flera reportage om Södertälje. Som den nyhetsreporter han i grunden är har han med ett kritiskt granskande öga lyft fram möjligheter och motsättningar i kommunen.

Han är också en framträdande författare och samhällsdebattör, såväl i nationella frågor som i internationella, bland annat om utvecklingen i USA och situationen i Mellanöstern och Israel-Palestinakonflikten.

2013 års S:ta Ragnhildmedaljör är barnfödd i Södertälje. Hans föräldrar kom hit i sökandet efter en fristad i ett krigshärjat Europa. Barndomen präglades både av föräldrarnas upplevelser och av livet i det framväxande moderna Södertälje. I de tidiga tonåren flyttade han sedan härifrån. I sin senaste bok har årets pristagare återvänt, inte bara till sin egen uppväxt, utan även till sina föräldrars och framför allt sin fars historia. I en djupt personlig och öppen berättelse påminner Göran Rosenberg alla oss dagens Södertäljebor om vikten av att känna vår historia, och att förstå den både i ett större perspektiv och utifrån den enskilda människans erfarenheter. Han påminner oss också om det absolut nödvändiga för en ort som vår, att åtminstone försöka vara en plats som är öppen för människor som behöver en tillflyktsort, även om det inte alltid är lätt eller slutar alltigenom lyckligt.

Genom att dela med sig av sin och familjens historia, och förena barndomen i det nybyggda Södertälje Södra med livsöden i de stora historiska skedena i andra världskriget sätter han också in livet i Södertälje i de stora sammanhangen. Boken Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz ger oss perspektiv på våra liv i dag och får oss att se på varandra med en ny blick.

Det är med stolthet och glädje vi tilldelar en av grabbarna från Södra 2013 års Sankta Ragnhildsmedalj - Göran Rosenberg!

Priset delas ut den 6 juni, kl 14.00 i samband med nationaldagsfirandet på Torekällberget, Råbyscenen.