Hederspris till Södertälje kommun i Earth Hour Challenge

Södertälje kommun tog idag emot hederspriset i tävlingen Earth Hour Challenge, för sitt arbete med klimat och mat. Tävlingen som anordnas av Världsnaturfonden (WWF) riktar sig till landets kommuner och utmanar till att ha den mest inspirerande planen för att minska koldioxidutsläppen. Priset delades ut av kungen.

Motivering:
”När det gäller matkategorin var det en kommunplan som utmärkte sig specifikt. Kommunen har inte bara ambitionen att minska köttkonsumtionen med 30% till 2014 och matavfallet med 50%. Därutöver uppmärksammar kommunen även andra aspekter av maten vi äter inklusive Rättvisemärkning och matens betydelse för näringsläckaget från jordbruket till vattendrag och i detta fall Östersjön. Hedersutmärkelsen för ambitiösa mål inom matområdet går till….Södertälje!”

– Det är roligt och inspirerande att vi uppmärksammas för vårt för vårt klimatarbete. Redan idag har vi nått långt genom att ha 31 procent ekologiska livsmedel i organisationen och nu satsar vi vidare och höjer målen, säger Ewa Lofvar Konradsson (MP), kommunalråd.

I Södertälje har vi länge arbetat med att minska koldioxidutsläppen och sedan 1990 har vi halverat dessa utsläpp.  Snart kommer en ny klimat- och energistrategi för kommunen ut på remiss. Där beskrivs nya tuffa mål och åtgärder som ska göra kommunens klimatarbete ännu mer offensivt.

– Vi hoppas att kommunens arbete med att minska klimatbelastningen av kommunens måltider, ska inspirera andra kommuner i Sverige och världen att göra likadant, säger Ebba Jordelius, miljöstrateg i Södertälje kommun.

Tävlingen Earth hour Challenge är en del i den globala kampanjen Earth Hour som vill visa makthavare runt om i världen att man tar klimatet och miljön på allvar. Södertälje kommun stödjer kampanjen som i år genomförs den 26 mars mellan klockan 20.30 och 21.30, för tredje året i rad.

Läs mer på www.wwf.se/ehchallenge

Ewa Lofvar Konradsson (MP), kommunalråd, 08-523 064 30, eva.lofvar.konradsson@sodertalje.se

Ebba Jordelius, miljöstrateg, 08-523 043 65, ebba.jordelius@sodertalje.se