Inger Frimansson och Gunnar Ekelöf får litterära skyltar i Södertälje

Tisdagen den 13 november kl. 17 invigs två nya litterära skyltar med citat ur böcker av Inger Frimansson och Gunnar Ekelöf. Författarnas verk har blivit utvalda med anledning av kopplingen till kanalen vid Hansta strand och Hölö i Södertälje.

En skylt placeras vid kanalen vid Hansta strand och lyfter fram ett citat ur Skuggan i vattnet (2005) av Södertäljeförfattaren Inger Frimansson (född 1944). Hon är mest känd för sina psykologiska thrillers, men har även gett ut romaner, lyrik, noveller och ungdomsromaner. Inger Frimansson tilldelades Svenska deckarakademins pris för bästa svenska kriminalroman 1998 för God natt min älskade och 2005 för Skuggan i vattnet.

Den andra skylten sätts upp vid Hölö station, och innehåller citat ur De litterära torpens tid (1943) av författaren, poeten och översättaren Gunnar Ekelöf (1907-1968). Han var, tillsammans med bland andra Ivar-Lo Johansson, Erik Asklund och Harry Martinsson, en av de kulturpersonligheter som bosatte sig i trakterna kring Hölö och Mörkö under 1930- och 40-talet, och som tog intryck av dessa miljöer i sina författarskap.

På invigningen den 13 november medverkar Lenny Clarhäll från Gunnar Ekelöf-sällskapet och Inger Frimansson själv.

De litterära skyltarna i Södertälje ska bidra till att levandegöra stadsmiljön, lyfta fram vår lokala kultur och skapa sammanhang för medborgarna. Förra året invigdes två litterära skyltar, och under de kommande fem åren ska Södertälje kommun lansera minst en skylt per år.

Helena Gomér, bibliotekschef, Södertälje kommun, 08-523 022 59, helena.gomer@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun