Arkiv pressmeddelanden

Jan Eliasson medverkar i Södertäljes nationaldagsfirande

2017-04-27

Årets talare vid Södertäljes nationaldagsfirande är Jan Eliasson, tidigare vice generalsekreterare i FN och svensk utrikesminister.

Jan Eliasson har mångårig erfarenhet av tunga uppdrag både för FN och Sverige, och har i hela sitt liv arbetat med mänskliga rättigheter, utveckling och fred. Hans gedigna meritlista omfattar uppdrag som ambassadör, kabinettsekreterare, ordförande i FN:s generalförsamling, svensk utrikesminister och FN-sändebud och medlare i internationella konflikter. I december 2016 lämnade han sitt uppdrag som vice generalsekreterare i FN, och tilldelades samtidigt regeringens belöningsmedalj Illis Quorum av 18:e storleken för sina livslånga insatser för fred.

Södertäljes nationaldagsfirande äger traditionsenligt rum på Torekällberget den 6 juni. Dagen firas med festligheter och aktiviteter för hela familjen.

Programmet på Råbyscenen inleds med underhållning kl. 13 och det officiella programmet startar kl. 14. Ett program publiceras på kommunens webb längre fram.

Besim Aho, ordförande i kommunfullmäktige (S), 08-523 036 20, besim.aho@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun