Kommunen stoppar dans på festvåningar

Miljönämnden har nyligen beslutat att förbjuda dans på festvåningar där flera hundra personer samlas. Detta har miljönämnden gjort för att begränsa risken för smittspridning.

Smittspridningen i Södertälje fortsätter – och i jämförelse med andra kommuner i regionen – är den mycket hög.

– Det är helt centralt att förstå att stora fester skapar oacceptabla risker att sprida smittan, säger miljönämndens ordförande, Lars Greger (MP).

På kommunens senaste tre pressträffar har både kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) och stadsdirektör Rickard Sundbom tydligt markerat att det inte är läge att träffas i stora grupper, som exempelvis på stora fester, mitt under rådande pandemi.

Parallellt skickar miljönämnden ut miljöinspektörer som kontrollerar att ansvariga för festarrangemang minimerar risken för smittspridning. Det har rört sig om att flera hundra personer träffas på dessa fester, enligt kontrollerna.

– Jag förstår att många Södertäljebor frågar sig varför vi inte bara stänger festlokalerna helt och hållet. Men det som lag och förordning nu ger oss utrymme till är att kontrollera och begränsa trängsel i specifika situationer inom de verksamheter och sammanhang där störst smittorisk uppstår, säger Lars Greger.

Han berättar att högts åtta personer får samlas på offentliga tillställningar ur smittskyddssynpunkt, enligt beslut som gäller nationellt. En fest på ett serveringsställe är ingen offentlig tillställning, förklarar Lars Greger, men samma smittrisker finns oavsett om man dansar på en nattklubb (som omfattas av regeln för åtta personer) som på en privat fest arrangerad på ett serveringsställe.

Kommunen har lagt resurser för att extra personal ska klara uppdraget med miljökontrollerna. Miljöinspektörerna ställer nu krav för att åtgärda trängsel.

– De här åtgärderna är helt nödvändiga – för att minska smittspridningen och rädda liv. Var och en, enskilda som medverkar på fester och festarrangörerna, har ett mycket stort ansvar för att minska spridningen. Läget är mycket allvarligt!

Flera beslut från Miljönämnden sedan den 26 november

• Miljönämnden förbjuder dans och liknande aktiviteter för de fester och evenemang som tre livsmedelsverksamheter arrangerar.
  • Besluten är kopplade till en avgift (ett vite) som verksamheterna måste betala om de inte följer miljönämndens beslut.

Läs pressmeddelande från regeringen om åtta personer på allmänna sammankomster.

Kontakter på Södertälje kommun:

Lars Greger, ordförande för miljönämnden, Södertälje kommun, tel. 08-523 032 17

Helena Sundman, pressekreterare, Södertälje kommun, tel. 08-523 066 03