Kyrkor tilldelas årets 5i12-pris

​Idag tillkännagav kommunalråden Elof Hansjons (S) och Marita Lärnestad (M) att årets 5i12-pris går till Pingstkyrkan, Svenska kyrkan, Missionskyrkan och Frälsningsarmén i Södertälje. Pristagarna presenterades vid en manifestation som inleddes fem i tolv på Stora torget. ​

Idag tillkännagav kommunalråden Elof Hansjons (S) och Marita Lärnestad (M) att årets 5i12-pris går till Pingstkyrkan, Svenska kyrkan, Missionskyrkan och Frälsningsarmén i Södertälje. Pristagarna presenterades vid en manifestation som inleddes fem i tolv på Stora torget.

Juryns motivering:

Kyla möts med värme, mörker med ljus – och hungrande magar i trötta kroppar får matpåsar och sovplats. Oavsett ursprung eller härkomst välkomnas människor i behov av hjälp och stöd till en fantastisk verksamhet i kärlekens och medmänsklighetens anda.

Södertälje församling har tillsammans med Pingstförsamlingen, Frälsningsarmén och Missionsförsamlingen samarbetat för att hitta en gemensam strategi för att hjälpa hemlösa EU-migranter. 2015 startade de ett ambulerande härberge tillsammans, en verksamhet som har fortgått under 2016.

Varje kyrka arrangerar dessutom egna aktiviteter för att stötta utsatta personer. Exempel på aktiviteter är att dela ut mat, erbjuda frukost, samordna tidningsförsäljning, erbjuda tvätt och duschmöjligheter, arrangera språkkurser, stödsamtal och att erbjuda öppna verksamheter tillgängliga för alla oavsett ekonomisk situation.

Vid prisutdelningen läste kommunalrådet Elof Hansjons (S) upp en gemensam blocköverskridande manifestation för tolerans och försoning:

– I Södertälje hedrar vi de modiga personer som i svår tid visade ledarskap genom att följa deras exempel och samlas på torget varje år. Gemensamt över blockgränserna tar vi tillsammans avstånd mot rasism och främlingsfientlighet och för tolerans och försoning. Vi tar ställning för ett inkluderande samhälle. Ursprung och utseende ska inte påverka en människas möjligheter i livet.

5i12-priset uppmärksammar människors lika värde och medmänsklighet i samhället och delas ut av Södertälje kommun, Länstidningen och Polisen. Årets jury består av Elof Hansjons, kommunalråd, Marita Lärnestad, kommunalråd i opposition, Stefan Hollmark, vd Telge, Mikael Alfredsson, kommunpolis, Camilla Broo, tf stadsdirektör, och Tomas Karlsson, politisk redaktör på Länstidningen i Södertälje.

Elof Hansjons, kommunalråd (S), 08-523 025 78, elof.hansjons@sodertalje.se

Marita Lärnestad, kommunalråd i opposition (M), 08-523 037 17, maria.larnestad@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 06 603, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar