Magnus Mankan Nilsson tilldelas årets Sankta Ragnhildsmedalj

2019 års Sankta Ragnhildsmedaljör är Magnus Mankan Nilsson som tilldelas priset för sina insatser för Södertälje och kommunens medborgare.

Sankta Ragnhildsmedaljr 2019

Representationsgruppens motivering:

Årets S:ta Ragnhildsmedalj går till en av Södertäljes stora kulturprofiler. Han har under sin mångåriga karriär skrivit manus till film och pjäser, spelat en mängd roller och både sjungit och spelat musik i ett flertal produktioner. I pristagarens manus och genom olika framföranden skapar han nya insikter och känslor hos mottagaren, genom val av motiv men också genom formen. I flera fall har innehåll, inspiration och utgångspunkt kommit från Södertälje och inte minst från Mörkö. Han har även spelat en stor roll i utvecklingen av kulturlivet i Södertälje.

Magnus Mankan Nilsson, född 1947, är författare, regissör, dramatiker, skådespelare. Som dramatiker fick Nilsson sitt genombrott med Guds djärvaste ängel (1986), om ett möte mellan poeterna Elmer Diktonius och Edith Södergran. Han är mest känd som dramatiker med filmmanus som Knäckebröd med hovmästarsås (1991), Pepparrotslandet (2002) och guldbaggenominerade Min store tjocke far (1992), som utspelar sig på Mörkö i Södertälje.

Magnus Mankan Nilsson har varit verksam i Oktoberteatern sedan 1979. Han är delvis uppvuxen på Mörkö där han bott stora delar av sitt liv och där han har skrivit alla sina pjäser. Sitt engagemang för Mörkö har förutom i hans verk också kommit Södertäljeborna till del genom de sommar- och julkonserter som han har arrangerat på Mörkö genom åren.

Sankta Ragnhildsmedaljen belönar personer som har gjort och gör stora insatser för Södertälje och kommunens medborgare. Årets medalj delas ut av Södertälje kommunfullmäktige i samband med firandet av Sveriges nationaldag på Torekällberget.

Peter Friström, ordförande i kommunfullmäktige (S), 08-523 069 07, peter.fristrom@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun