Marcus Birro firar nationaldagen i Södertälje

På söndag den 6 juni firar vi nationaldagen på traditionellt vis på Torekällberget. Under dagen bjuds besökarna på musik i olika former, vi delar ut flera utmärkelser och författaren, poeten och debattören Marcus Birro talar.

Klockan 11-14 husen är bemannade med tidsenligt klädda personer.

Klockan 13-14 hemvärnets musikkår spelar.

Klockan 14-15 hålls det officiella nationaldagsfirandet med folkmusik av Pieter Hounslow och Nisse Carlsson Lundbäck samt en kör med musikelever från Rosenborgsskolan som sjunger sommarsånger. Årets talare är författaren, poeten och debattören Marcus Birro.

S:ta Ragnhildsmedaljen delas ut av kommunfullmäktiges ordförande Karin Östlund. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Besim Aho och kultur- och fritidskontorets chef Staffan Jonsson delar ut Struerpokalen. Sveriges och Södertäljes curlinglag som tog medalj i Paralympics uppmärksammas. Flaggor och fanor delas ut till föreningar.

Klockan 15-16 Järnabandet Clockwise spelar.

Varmt välkommen!

Peter Taberman, kultursekreterare, 08-523 025 73, peter.taberman@sodertalje.se