Nova skapar ett kulturliv i miniatyr

Novas lokaler öppnas för särskilt talangfulla kulturskapare i åldern 18- 25 år i Södertälje kommun.

– Vi vill förverkliga människors dröm om att få skapa. Tanken är att vi under cirka fem veckor tillhandahåller lokaler och bistår med rådgivning till entusiastiska unga kulturskapare i kommunen. Projektet ska sedan redovisas inom ramen för Novas publika verksamhet, säger Fredrik Österling, chef för Kulturskolan i Södertälje.

Projekten ska ske inom musik, textil eller bildkonst och kommer att genomföras samt redovisas under 2016.

– Vi har valt att kalla projekten Residens eftersom konstnärerna kommer att ”få residens” i Novas lokaler och projekten och dess varaktighet kommer att utformas i samråd mellan Nova och konstnären, fortsätter Fredrik Österling.

Konstnärer som är intresserade av att delta måste lämna in en projektbeskrivning senast den 15 oktober. En jury sammansatt av Novas personal, chefen för Kulturskolan och lärare från Kulturskolan gör ett urval. Beslut om vilka som ska få residens fattas i november 2015.

Angelica Vallgren, pressansvarig, 08-523 066 03, angelica.vallgren@sodertalje.se
Fredrik Österling, kulturskolechef, 08-523 015 39, fredrik.osterling@sodertalje.se
Eva Rehbinder, koordinator Kulturskolan Södertälje, 08-523 041 13, eva.rehbinder@sodertalje.se