Nu invigs Södertäljes nya muralmålning och graffitiverk

Välkomna till invigningen av den nya muralmålningen under Mälarbron och målningarna ”Rytmer” på planken utmed slussombyggnationen. Invigningstalare är ordförande i stadsbyggnadsnämnden Håkan Buller och vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden Jonny Elzaouki. Tid: lördag den 2 dec kl. 12 Plats: samling vid Marenbron, därefter promenad utmed slussens byggplank och avslutning under Mälarbron.

Välkomna till invigningen av den nya muralmålningen under Mälarbron och målningarna ”Rytmer” på planken utmed slussombyggnationen. Invigningstalare är ordförande i stadsbyggnadsnämnden Håkan Buller (S) och vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden Jonny Elzaouki (MP).

Tid: lördag den 2 december kl. 12.00
Plats: samling vid Marenbron, därefter promenad utmed slussens byggplank och avslutning under Mälarbron där vi bjuder på alkoholfri glögg och pepparkakor.

I somras återskapade konstnären Aliro Delgado tillsammans med Cecilia Rojas Castro, Bladimir Romero, Raul Romero, José Cerda och Carlos Cerda muralmålningen under Mälarbron i Södertälje. Detta efter att den gamla målningen från 1983 togs bort i samband med renoveringen av Mälarbrons brofästen.Det nya verket heter "Kampen för freden och mänskliga rättigheter" och innehåller både porträtt och symbolik. Den chilenska poeten Pablo Neruda och nobelpristagaren Gabriela Mistral finns avbildade, tillika Victor Jara, vissångare och politisk aktivist. Den svenska demokratin finns avbildad i form av moder Svea, och fredsduvan är en tydlig symbol för fred och frihet.

Konstverket ”Rytmer” vid Slussen har skapats av graffitikonstnären Lars-Erik Engborg Recht tillsammans med bland andra William Sjölind.

– Under sommaren har jag och mina kollegor fått privilegiet att få möta medborgarnas reaktioner när vi uppenbarat oss med färg mitt i rusningstrafiken, säger Lars-Erik Engborg Recht. Reaktionerna har varit många och oerhört positiva. Människor har inte tvekat att komma fram och samtala och det hela har speglat en törst efter mer konst som denna. Människorna vill utmanas och denna konstform som så länge varit "under ytan" provocerar i sitt utförande men förvånar de flesta igenom sin mångsidighet och sin skönhet.

Muralmålningen och graffitiverkets tillkomst är resultatet av ett samarbete mellan Södertälje kommuns kultur- och fritidskontor och samhällsbyggnadskontor samt Sjöfartsverket.

Staffan Jonsson, kultur- och fritidschef, 08-523 064 64, staffan.jonsson@sodertalje.se

Kristina Möller, chef/curator på Södertälje konsthall, 08-523 021 17, kristina.moller@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-5230 66 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar