Nu kan Södertäljeborna bli volontärer via webben

IT-systemet som länkar samman volontärer med uppgifter som behöver blir utförda är sjösatt och den första föreningen – Friluftsfrämjandet, har redan lagt in uppdrag. Södertälje volontärförmedling ger sig inom kort också ut på turné till föreningslivet i jakten på både volontärer och fler uppdrag.

– Skönt att vara igång, de initiala problemen med IT-lösningen är nu avhjälpta och systemet fungerar som det ska, säger Annika Eriksson, Södertälje volontärförmedling.

Bakom förmedlingen står Södertälje kommun och verksamheten riktar sig inledningsvis till föreningar. På sikt omfattas även kommunala verksamheter. Det krävs varken medlemskap eller någon avgift för att bli volontär men man får å andra sidan heller inte betalt.

Den som vill bli volontär eller har uppdrag som behöver bli utförda, anmäler sig via volontärförmedlingens digitala mötesplats på kommunens webbplats, www.sodertalje.se/volontar

– Det går också bra att ringa, säger Annika Eriksson.

Observera att volontärförmedlingen varken går i god för uppdrag eller volontärer. Det är en fråga för parterna att se till att rätt volontär får rätt uppdrag.

Göran Moberg, Södertälje volontärförmedling, Södertälje kommun,

Annika Eriksson, Södertälje volontärförmedling, Södertälje kommun,