Nu startar drive-in-fotboll för Södertäljes ungdomar

På lördag startar Södertälje kommun ”drive-in-fotboll” tillsammans med fotbollsklubbarna Assyriska FF och Syrianska FC. Drive-in-fotboll är ett socialt projekt med syfte att skapa möjligheter till spontanidrott, integration och positiva möten mellan ungdomar i Södertälje utan att kräva medlemskap i en idrottsförening.

– Vi är väldigt glada för samarbetet med Assyriska FF och Syrianska FC, säger Anders Siljelöf, anläggningschef på kultur- och fritidskontoret. Människor oavsett bakgrund, bostadsområde och namn behöver uppleva delaktighet i något större och att andra människor ser dem. Vi hoppas på att drive-in-fotbollen kan bygga broar mellan människor och ge gemenskap och glädje.

Barn och ungdomar i Södertälje bjuds in att delta i spontanfotboll på kvällar och helger under ledning av etablerade fotbollsledare från Assyriska FF och Syrianska FC. Klubbarna gör gemensam sak med kommunen för att bidra till att ge unga människor en meningsfull fritid med motion och god gemenskap.

– Assyriska och Syrianska vill genom drive-in-fotbollen skapa förutsättningar för fler ungdomar att ägna sig åt spontanidrott under ordnade former. Att delta är gratis och man behöver inte anmäla sig, utan det är bara att komma förbi, säger Iso Gursac, ungdomsansvarig på Syrianska FC.

Projektet vänder sig till tjejer och killar i åldern 13-20 år och varar inledningsvis året ut.

Tid: Start lördagen den 22 oktober kl. 22.00 - 01.00
Plats: Pershagenhallen

Assyriska FF, Syrianska FC och Södertälje kommun hälsar välkomna till lördagens fotbollsstart.

Anders Siljelöf, anläggningschef på kultur- och fritidskontoret, 08-523 028 62, anders.siljelof@sodertalje.se

Iso Gursac, ungdomsansvarig Syrianska FC, 076-297 77 44 iso9000@kth.se

Aziz Jacob, vice ordförande Assyriska FF, 070-583 33 32, aziz.jacob@gmail.com

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se