Ny bok för barn om skilsmässa

Skilda vägar – när mamma och pappa flyttar isär heter en ny bok om den oro barn kan känna när föräldrarna separerar. Boken kan läsas tillsammans med barnen under en skilsmässa och är ett bra hjälpmedel för alla som arbetar med barn.

Boken har skrivits av Rädda Barnen tillsammans med Södertälje kommun. Inger Ekbom, socionom och leg psykoterapeut på Rädda barnen, och Lena Kallio, barnsamordnare på Frizon i Södertälje kommun, hade under hösten 2009 en barngrupp för barn vars föräldrar befinner sig i familjerättsliga konflikter.

– Vi hittade inget lämpligt material för att arbeta med de här barnen. Inger skapade då en saga som handlar om hur det kan kännas när ens föräldrar skiljer sig. Vi får följa syskonen Sally och Jonas och deras tankar och funderingar kring hur livet kommer att se ut efter den stora förändringen, säger Lena Kallio.

Till varje avsnitt finns en reflekterande text och ett antal frågor som öppnar till samtal. Boken är tänkt att läsas högt tillsammans med barnen och kan användas av föräldrar, personal i förskolan och i samtal med barn och föräldrar inom familjerätten.

Boken har skrivits inom ramen för BIFF, Barn i föräldrarnas fokus, som är ett samarbete mellan Kvinnofrid/Frizon, familjerätten i Södertälje kommun och Rädda Barnen. Syftet med BIFF är att synliggöra barnets situation i konflikter gällande vårdnad, boende och umgänge. BIFF finansieras av länsstyrelsen.

Läs mer på www.sodertalje.se/Biff

Boken kan beställas genom Gothia förlag på www.gothiaforlag.se

Lena Kallio, barnsamordnare på Frizon i Södertälje kommun, 08-523 018 18, lena.kallio@sodertalje.se

Tove Petterson, kurator på Frizon och samordnare BIFF, 08-523 061 98, tove.pettersson@sodertalje.se