Ny chef till Luna kulturhus i Södertälje

Anders Lerner blir ny chef för Luna kulturhus och tillträder tjänsten den 1 oktober 2010.

– Det var många mycket kvalificerade sökande till denna tjänst och vi har nu valt Anders Lerner. Vi är övertygade om att han med sina erfarenheter, sin kompetens och sitt stora engagemang är helt rätt person att leda och utveckla Luna kulturhus alla verksamheter. Anders kommer också att ingå i kultur- och fritidskontorets ledningsgrupp och bidra till utvecklandet av kultur- och fritidslivet i Södertälje i stort, säger Staffan Jonsson, kultur- och fritidschef.

Anders Lerner har en bred erfarenhet av kulturverksamheter, framför allt inom teaterområdet. Han var bland annat varit teaterchef på Teater Västmanland och Malmö Dramatiska Teater, frilansande dramaturg, regissör, projektledare och konsult. Under åttiotalet var han engagerad i den då verksamma Sommar Teatern på Torekällberget. Vid sidan av teaterarbetet är konst och litteratur, friluftsliv och miljöfrågor stora intressen. Anders Lerner är 52 år och är född och uppvuxen i Södertälje.

– Jag ser fram emot att återvända för att arbeta i en av de mest spännande kommunerna i Sverige. Här finns ett rikt kultur- och idrottsliv, stor social spännvidd, stora utmaningar av olika slag. I Södertälje kan konst och kultur verkligen ha ett värde, både för individen och för samhällsprocessen i stort, säger Anders Lerner.

Staffan Jonsson, kultur- och fritidschef, 08-523 064 64, staffan.bo.jonsson@sodertalje.se

Anders Lerner, ny chef för Luna kulturhus, 0708-48 18 49