Ny Företagslots med erfarenhet från Södertäljes näringsliv

- Jag har ägnat hela mitt yrkesliv åt att hjälpa kunder och det är ju precis vad en Företagslots sysslar med. Det säger Södertälje kommuns nya Företagslots, Michael Johansson. Michael är 47 år och Södertäljebo, med gedigen näringslivserfarenhet, inte minst som egen företagare.

Jazz- och matintresserade Södertäljebor känner Michael bl a som krögare på Kanalcaféet och Miles Bar, som han drivit de senaste fem åren. Dessförinnan har han arbetat som försäljningschef på Wallmans Nöjen i Stockholm och på samma befattning på friskvårdsföretaget Nautilus.

Funktionen som Företagslots har tillkommit efter Södertäljeföretagarnas uttryckliga önskemål, som en person att vända sig till med sina specifika frågor och ärenden till kommunen. Funktionen är ett led i kommunens ambition att stärka Södertälje ytterligare som företagarkommun och att förbättra företagsklimatet i kommunen.

- Funktionen som Företagslots är högt prioriterad inom kommunorganisationen, säger kommunens utvecklingschef Ann-Charlotte Gjöthlén.

- Vi valde Michael för hans erfarenheter och personliga egenskaper. Han är energisk och drivande, samtidigt som han är smidig och diplomatisk, värdefulla egenskaper för det här uppdraget. Det känns som en mycket bra rekrytering och det ska bli väldigt roligt att arbeta med Michael.

- Jag tror att vi måste tänka om och verkligen försöka förstå hur viktiga våra drygt 4 500 företag är för kommunen, vi måste försöka förenkla för våra entreprenörer och företag så att de kan koncentrera sig på att göra det de är duktiga på, det tjänar hela kommunen på, säger Michael Johansson.

Den nya Företagslotsen tillträder sin tjänst den 4 september. Bild på Michael Johansson finns på www.sodertalje.se/press

Ytterligare information: Utvecklingschef Ann-Charlotte Gjöthlén, tel 550 224 05 eller 0708-51 61 16 Michael Johansson, 070-772 81 72