Nya friidrottsarenan på Södertälje IP invigs den 7 september

Den 7 september kl. 13 invigs den nya utomhusarenan för friidrott på Södertälje IP av kultur- och fritidsnämndens ordförande David Winerdal (KD). Invigningen sker i samband med tävlingen Kringelkastet som arrangeras av Södertälje IP.

Satsningen på friidrottsarenan är en del i en stor investering från Södertälje kommun som även innehåller en ny inomhushall för gymnastik och friidrott som kommer att stå färdigställd vid årsskiftet.

Nu återinviger vi en modern utomhusarena för framförallt friidrotten och skolidrotten. Tillsammans med GF-hallen och Telgehallen kommer anläggningen att vara en av de bästa i Sverige, säger kultur- och fritidsnämndens ordförande
David Winerdal (KD).

Arenan är utformad för att kunna hålla tävlingar på SM-nivå i friidrott för såväl ungdomar som seniorer. Den består av åtta parallella banor på 400-meters bana, utrustning för samtliga kastgrenar inom friidrott och banor för längdhopp, stavhopp och höjdhopp. Ett nytt måltorn har också byggts för kommentatorer, speakerbås och målfoto, tillsammans med en ny ljus- och ljudanläggning.

Tid: 7 september kl. 13
Plats: Idrottsvägen2, Södertälje

Kringelkastet är en kasttävling för seniorer på svensk elitnivå med grenarna spjut, diskus, kula och slägga.

David Winerdal (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden, Södertälje kommun, 08-523 068 93, david.winerdal@sodertalje.se

Michael Andersson, chef förening och anläggning, Södertälje kommun, 08-523 067 57, michael.a.andersson@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, Södertälje kommun, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar