Nya perspektiv på grov organiserad brottslighet, arbetslöshet och miljonprogramsområden

Under årets Almedalsvecka arrangerar Södertälje kommun och kommunens bolagskoncern Telge AB seminarier om att förebygga brott, minska arbetslösheten och rusta upp miljonprogramsområden. Det är tre samhällsutmaningar som hör ihop och där lösningarna bygger på samarbete och nyskapande.

Måndag till onsdag finns Södertälje kommun och Telge i Visby för att ge nya perspektiv på tre viktiga samhällsutmaningar: förebygga brott, minska arbetslösheten och rusta upp miljonprogramsområden. Bland de inbjudna talarna finns Gunnar Appelgren, kommissarie polismyndigheten i Stockholms län, Hillevi Engström, arbetsmarknadsminister och nationalekonomen Ingvar Nilsson. Moderator för seminarierna är Annika Dopping.

Måndag 2 juli 08.15-09.45, Wisby Strand Congress

Spinn nätet – riv pyramiderna

Södertälje kommun har tillsammans med polismyndigheten i Stockholms län tagit upp kampen mot den organiserade brottsligheten i Södertälje. Genom att spänna fångstnätet och spinna ett allt mer finmaskigt skyddsnät för ungdomar som riskerar att sugas in i brott är målet att riva brottspyramiden. Kom och hör vår berättelse.

Medverkande: Ingvar Nilson, nationalekonom, Gunnar Appelgren, kommissarie, polismyndigheten i Stockholms län, Rose-Marie Lundkvist, chef sociala insatsgruppen, Södertälje kommun, Tomas Karlsson, politisk redaktör Länstidningen Södertälje, Jonathan Razai, polismästarens ungdomsråd, Lotta Thyni, kommunikationsansvarig, Södertälje polismästardistrikt, Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, Södertälje kommun, Marita Lärnestad, kommunalråd i opposition, Södertälje kommun

Tisdag 3 juli 15.30-17.00, Wisby Strand Congress, Greenroom

Hur blir du lönsam lille vän?

Vad kan en kommun vinna på att söka lösningar på angelägna samhällsproblem tillsammans med näringslivet? Vi har låtit nationalekonomen Ingvar Nilsson söka svaret på frågan genom att utvärdera Telgemodellen. Resultatet och vinsterna med CSR diskuteras.

Medverkande: Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB, Ingvar Nilsson, nationalekonom, Per Grankvist, journalist & författare till bästsäljaren "CSR i praktiken", Cecilia Ståhl, vd, Manpower Telge Jobbstart, Harry McNeil, vd, Telge Tillväxt, Hillevi Engström, arbetsmarknadsminister, Malin Ripa, CSR-chef, Volvo,Johnny Gylling, CSR-samordnare, Telenor, Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, Södertälje kommun

Onsdag 4 juli 14.00-15.30, Science Park

Kan man tjäna miljoner på miljonprogrammen?

Att rusta upp miljonprogramsområdena beskrivs oftast som en kostnad i miljardklassen. Men det finns även stora vinstmöjligheter. Telge Hovsjö har hittat ett sätt att tjäna pengar på renoveringen av fastigheterna. På seminariet diskuteras olika lösningar på miljonprogramsutmaningen.

Medverkande: Patrik Derk, vd, Telge Hovsjö, Carl Mossfeldt, Tällberg Foundation, Ingvar Nilsson, nationalekonom, Rikard Silverfur, Fastighetsägarna, Johan Gerklev, miljöchef, Skanska, Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, Södertälje kommun, Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB, Satu Sharoian, Hovsjöbyggare

Jörgen Eriksson, kommunikationsstrateg Södertälje kommun, 08-523 048 88

Lars Pyk, projektledare PR Telge AB, 08-550 222 51