Ökad smittspridning i Södertälje ökar antalet personer med covid-19 på äldreboenden

Spridningen av covid-19 ökar i samhället i stort och i Södertälje. Därför har läget med personer med bekräftad covid-19 inom omsorgskontorets verksamhet också förändrats. Vi har nu fler smittade på våra äldreboenden.

– Antalet smittade har tyvärr ökat och vi har nu åtta personer med covid-19 inom äldreomsorgen. Ökningen har skett snabbt. Det är naturligtvis tråkigt, men inte så förvånande. Nivån på antalet smittade i Södertälje kommun är fortsatt hög, säger Karin Björkryd, omsorgschef på Södertälje kommun.

Omsorgskontoret kontaktar under fredagen berörda anhöriga för att först meddela dem om smittspridningen. Dessutom sätts skyltar upp för att tydliggöra att smitta nu finns på drabbat boende.

Samarbetar med smittskyddsläkare

– Vi hanterar situationen på ett lugnt och professionellt sätt. Vi gör det utifrån våra riktlinjer och rutiner och i samarbete med smittskyddsläkare, säger Karin Björkryd.

Nyligen kommunicerade kommunen på sin webbplats vad som gäller för besök på äldreboenden. Läs hela artikeln.

Under lördagen förväntas formellt besked från regeringen om lokala besöksförbud på äldreboenden ska återinföras.

Kontakt på Södertälje kommun

Karin Björkryd, omsorgschef på Södertälje kommun, e-post: karin.bjorkryd@sodertalje.se tel. 08-523 049 68

Helena Sundman, pressekreterare, e-post: Helena.sundman@sodertalje.se, tel. 08-523 066 03