Ovanligt samarbete ger Julstämning för äldre

Det började som ett Facebookinlägg. Moshe Kucukkaya bad om hjälp från privatpersoner och företag att stödja ett julbord för äldre som kanske känner sig ensamma. Inlägget lästes av Lars Ahlin på Södertälje kommun som tyckte det lät som något kommunen kan stödja. Nua bjuder Moshe och kommunen in äldre över 70 år in till ett julbord och underhållning i Stadshuset. Den 17 december smäller det!

Det började som ett Facebookinlägg. Moshe Kucukkaya bad om hjälp från privatpersoner och företag att stödja ett julbord för äldre som kanske känner sig ensamma. Inlägget lästes av Lars Ahlin på Kultur 365 tyckte det lät spännande och något som Södertälje kommun skulle kunna stödja. Nu bjuder Moshe och Södertälje kommun in äldre över 70 år in till ett julbord och underhållning i Stadshuset. Den 17 december smäller det!

– Vi borde alla ge tillbaka något till samhället och hjälpa dem som är mest utsatta, säger Moshe Kucukkaya. Alla äldre kanske inte heller har det så bra. Det är en grupp som lätt blir bortglömda.

Med hjälp av medel från privatpersoner och företag bidrar Moshe Kucukkaya med julmat, underhållning och transporter. Södertälje kommun står för lokal och marknadsförning.

Gästerna bjuds på julbuffé, dryck och underhållning. Stadshusets lokal Trombon kläs i julskrud och dukas upp med ett långt buffébord. Evenemanget rymmer 300 gäster som träffas och firar in julen. Buffén avnjuts med sång av Joseph Barabas och Catharina Lindahl. Det blir också underhållning med Owe Lideman och Hans Qviström kända från bl.a. Täljerevyn, och Rogge Roll duo.

– Kultur 365 är ett samarbete mellan kommunens äldreomsorg och kultur- och fritidskontoret, så aktiviteter som det här är väldigt viktiga för oss, säger Lars Ahlin. Julen är en gemensam högtid och den riktiga stämingen infinner sig när vi är tillsammans. Det blir extra viktigt att vara tillsammans. Och extra ensamt att vara själv.

Tid: söndag den 17 december, kl. 12.00–17.00. Plats: Trombon, Södertälje stadshus, Campusgatan 26. Anmälan senast den 7 december här: www.sodertalje.se/julstamning.

Lars Ahlin, projektledare Kultur 365, kultur- och fritidskontoret, 08-523 034 49, lars.ahlin@sodertalje.se

Moshe Kucukkaya, arrangör/student, 073-6136162, moshe_kucukkaya@hotmail.com

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar