Pensionärer får träna kropp och knopp med tv-spel

Nu ska mormor få lära sig spela tv-spel – på kommunens bekostnad.
I dagarna drar Södertälje igång ett projekt för att introducera tv-spelande bland pensionärer och äldre på kommunens äldreboenden. Farmor och morfar ska få chansen att lära sig barnbarnens teknik. Samtidigt tränar de både kropp och hjärna.

Representanter för media är välkomna att närvara vid en pressvisning den 14 juni kl 13.30 på Allaktivitetshuset, Barrtorpsvägen 1 i Saltskog, Södertälje.

– Jag hoppas att alla äldreboenden i Sverige får det här. Jag tror att det blir stort, säger Antoinette Cheikho som engagerats för kulturprojektet PlaymÄker.
Tillsammans med Dee Wallin ska hon det närmaste halvåret turnera bland alla äldreboenden i kommunen. Med sig har de varsitt läckert rosa PlayStation2-spel.
Framförallt tänker man satsa på spel som styrs med kroppsrörelser. Konsolen och en videokamera ansluts till hemmets tv, och via kameran kan de äldre styra det som sker på skärmen. Genom att hoppa, huka sig, vifta och vinka framför kameran kan man spela tennis, bowling, golf och annat.
– Min farmor är 71. Hon testade tillsammans med min treårige son och tyckte att det var grymt! Nu har hon skaffat ett eget spel, berättar Dee Wallin som liksom kollegan tidigare arbetat i äldreomsorgen.
– Många 65+ behöver verkligen röra på händer, armar och ben för att öka blodcirkulationen. Det här är en bra inomhusaktivitet, säger Antoinette Cheikho.
Hon hoppas också att detta ska locka barn och barnbarn att besöka de äldre lite oftare. Flera av spelen går att spela två eller flera tillsammans.

Idékläckare är Lars Ahlin, kultursekreterare i Södertälje. Han arbetar sedan tidigare i Kultur 365, ett projekt där man bland annat sprider minnesväskor med föremål som kan väcka dementas minnen, utomhusspel för gräsmattan och trubadurbesök.

PlayStations generalagent har bjudit på konsolerna och spelen. Där tror man att satsningen är den första i landet. Både i Japan och USA satsar speltillverkare på den växande äldre konsumentgruppen.
I Södertälje ska man även prova frågesport- och dansspel, och sångspelet Singstar med poplåtar. Projektet riktar sig både till nyblivna pensionärer (jämnåriga med Mick Jagger) som bor kvar hemma, och till äldre, även de som drabbats av demenssjukdomar.
PlayStation2-konsolerna kan också användas för DVD-film och CD-skivorna med släktens digitalbilder, poängterar Lars Ahlin.

PlaymÄker är ett samarbete mellan Kultur 365 och Klivet i Södertälje, där två verksamheter med tre kontor samarbetar. Det är Kultur & Fritid, Äldreomsorgskontoret och Social- och arbetsmarknadskontoret.

För mer information: www.sodertalje.se/k365 Lars Ahlin, projektledare, 08-550 234 49 Antoinette Cheiko, PlaymÄker, 08-550 223 29 Dee Wallin, PlaymÄker, 08-550 223 29 Annica Bellander, PlayStation, 08-601 32 00