Polismästaren informerade kommunstyrelsen om åtgärder mot brottsligheten

Kommunstyrelsen besöktes idag av Michael Fetz, polismästare i Södertälje polismästardistrikt. Syftet med besöket var dels att informera den högsta politiska ledningen om brottsutvecklingen, dels att ytterligare stärka samarbetet mellan polisledningen och kommunledningen.

Vid informationstillfället gick Fetz bland annat igenom statistik, arbetsmetoder, resurser, samarbete med kommunen samt insatser för att hejda grov brottslighet.

- Michael Fetz målar upp en bild som delvis oroar mig, med etableringsförsök från MC-gäng, med sexuellt våld mot kvinnor, med ett ökat antal lägenhetsinbrott. Samtidigt beskrev han hur stora delar av brotten minskar, hur polisen får ökade resurser och hur de arbetar hårdare och mer effektivt, säger Marita Lärnestad (m), kommunstyrelsens första vice ordförande.

- Vi i kommunen har ett nära samarbete med polisen för att bekämpa brottsligheten. Detta samarbete kommer att fortsätta. Vi kommer att ge polisen allt stöd. Bekämpandet av brottsligheten står just nu högt upp på agendan i kommunen, säger Ulla-Marie Hellenberg, kommundirektör.

- Det är viktigt att Michael Fetz besöker kommunstyrelsen. Kommunen och polisen måste tillsammans visa styrka och kraft mot grov brottslighet. Vi accepterar inte kriminaliteten och vi kommer att vara handlingskraftiga, säger Anders Lago (s), kommunstyrelsens ordförande.

Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande (s), tel 08-550 217 00
Marita Lärnestad, kommunstyrelsens 1 vice ordförande (m),