Positivt för Södertälje när Scania koncentrerar verksamhet

Buss- och lastbilstillverkaren Scania beslutade idag att flytta verksamheterna från Falun och Sibbhult till Södertälje.

- Det är bra att jobben stannar i Sverige och självklart positivt för Södertälje att Scania väljer att koncentrera sin verksamhet hit. Men jag har också stor förståelse för den situation som nu uppstår i Sibbhult och Falun, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Lago (s).

Södertälje kommun kommer nu tillsammans med Scania att förbereda sig på att på bästa sätt ta emot de medarbetare som väljer att flytta till Södertälje.

- Här finns byggklara tomter och det byggs redan mycket i Södertälje, men vi ska se över vad som kan behövas göras ytterligare för att underlätta för de av Scanias medarbetare som vill flytta hit. Till att börja med kommer vi att bjuda hit dem för att visa upp våra skolor, bostäder m m, säger Anders Lago.

Flytten är ett led i den effektivisering och samordning av produktionen som Scania tidigare aviserat för de närmaste åren, som ett avgörande sätt att stärka Scanias konkurrenskraft och behålla jobben i Sverige. Cirka 1 200 personer i Sibbhult och Falun berörs av planerna. Samtidigt beslutade Scania att koncentrera reservdelshanteringen till centrallagret i Belgien, vilket berör 250 arbetstillfällen i Södertälje.

För ytterligare information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande, Anders Lago, (s), tel 0708-518 461 Utvecklingschef, Ann-Charlotte Gjöthlén, 0708-516 116