Pressinbjudan: Alla Södertäljes elever inspireras till hållbar utveckling

Den 27 september deltar 12 000 elever i en kickoff inför Södertälje Science Week 2018. En av initiativtagarna är Leif Östling, ordförande i Södertälje Science Park. Tre dagar med framtidsmöten väntar, mellan elever, näringsliv och forskare – den 27-29 september. Evenemanget inleds med en pressträff den 27 september kl 10.00.

Inbjudan till pressträff den 27 september kl 10.00.

Kickoffen är ett event i tre dagar där Södertäljes 12 000 elever möter näringsliv, kommun och akademi i ett unikt initiativ. Det är startskottet för samverkansarenan Södertälje Science Park och KTH Södertäljes nya campus som invigs i samband med Södertälje Science Week 2018. Hela hösten kommer eleverna att arbeta i projekt och tävla med förslag som visas upp under invigningsveckan.

Idag och i framtiden finns det en stor arbetsmarknad för yrken inom teknik och naturvetenskap samtidigt som många ungdomar är utan jobb. Syftet med kickoffens tredagarsprogram är att väcka intresse för högre utbildning, företagande, innovation och forskning, här i Södertälje. Det sker med jordnära praktiska aktiviteter och workshops såväl som i mindre möten och under inmundigande av Södertäljerullen, skapad av stjärnkocken Mathias Dahlgren på svenska råvaror med influenser från andra matkulturer.

Kickoffen är ett initiativ från Södertälje Science Park som, i samarbete med AstraZeneca, Scania, KTH, Acturum och Södertälje kommun, kommer att ge eleverna inspiration till sin egen framtid och göra dem till medskapare i utvecklingen av framtidens Södertälje.

Plats: Science Park, Kvarnbergagatan 14 A, Södertälje

Tid: Onsdag den 27 september kl. 10

Medverkande:

Leif Östling, ordförande i Södertälje Science Park AB
Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (s), Södertälje kommun
Dr. Kristina Palm, prefekt Hållbar produktionsutveckling, KTH Södertälje
Marianne Ekstedt, Director employer branding, Scania
Peter Alvarsson, Head of Operational Excellence & Lean, AstraZeneca Sweden Operations
Stephan Tolstoy, ordförande Acturum
Robert Kingfors, VD, Södertälje Science Park

Tid finns för enskilda intervjuer med de medverkande efter pressträffen.

Kontakt: Eva Helén, utvecklingsstrateg, Södertälje Science Park, eva.helen@sscp.se0766-483360

Ingamarie Wass, presskontakt, Södertälje Science Park, ingmarie.wass@gmail.com, 0705-87 10 08

Helene Andersson, pressekreterare, Södertälje kommun, helene.p.andersson@sodertalje.se, 08-523 066 03

Länk till inbjudan pressträffom Södertäljerullen den 27 september kl. 11:30:
27 000 äter Södertäljerullen komponerad av Mathias Dahlgren