Pressinbjudan: Family First: en utställning om familjen i dagens konst

Välkommen till en förhandsvisning av en utställning som tar tempen på familjebegreppet genom att dyka ned i den konstnärliga myllan och undersöker hur ”familjen” framställs i dagens konst. Hur skapar vi en familj idag? Den frågan ställs i Södertälje konsthalls nya utställning Family First som öppnar i helgen. Tid: torsdag den 5 oktober kl. 14 Plats: Södertälje konsthall

Tid: torsdag den 5 oktober kl. 14
Plats: Södertälje konsthall

Family First är en utställning om ”familjen”. Hur skapar vi familj? Vilka tillhör vår familj? Och hur kan en familj egentligen se ut? Family First är en utställning som inte tar ställning utan berättar om normer, traditioner och förväntningar. Den handlar också om att söka tillhörighet och om hur familjen påverkar ens identitet. Och hur förhåller man sig till familjen om man flyttar till ett land långt borta? Med Family First vill Södertälje konsthall bredda och fördjupa diskussionen om ”familjen”, om vad synen på familjebildning och vad en familj säger om samtiden.

I utställningen gör tolv konstnärer sina egna personliga tolkningar av familjebegreppet och familjerelationer. De medverkande konstnärerna är: Sofia Ekström, Sara Elgeholm, Ingela Ihrman, Anna Linder, Joanna Lombard, Andreas Mangione, Max Ockborn, Leif Ockborn, Paula Urbano, Sissel Wibom, Ruben Wätte, Studio Ankh.

Utställningen är gratis och öppen för alla. Den pågår mellan den 7 oktober och den 12 november. Ett program till utställningen finns tillgängligt i det relaterade dokumentet.

Sarah Guarino Florén, curator Södertälje konsthall, Södertälje kommun, 08-523 021 13, sarah.floren@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun