Pressinbjudan: förhandsvisning av utställningen Viktigt Meddelande till Allmänheten

Välkommen till en förhandsvisning av Södertälje konsthalls nya utställning. Viktigt Meddelande till Allmänheten är en multidisciplinär installation som fritt blandar kalla krigets kapprustning och katastrofberedskap med dagens beredskap på ett humoristiskt sätt. På förhandsvisningen finns det möjlighet att ställa frågor till konstnärerna bakom installationen; Christoph och Sebastian Mügge.

Tid: torsdag den 22 november kl. 13
Plats: Södertälje konsthall, Storgatan 15, Lunagallerian.

Minns du hur det kändes när du fick broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” i handen i somras? Det var omöjligt att inte reagera även känslomässigt, eller hur? Att Sverige dras in i ett krig kan idag tyckas vara ett osannolikt scenario. Ändå påminner oss symbolen blå triangel på orange kvadrat, som markerar platsen för skyddsrum i våra bostadsområden, att fred inte kan tas för givet.

Broschyrer om katastrofberedskap har en lång historia och har delats ut till alla hushåll i Sverige sedan 1943. Christoph och Sebastian Mügge tar avstamp i kris- och katastrofberedskapens bildspråk för att på ett lekfullt sätt ställa de allvarliga frågorna ”Vad är egentligen gemenskap” och ”Gäller omsorg och trygghet alla ifall krisen eller kriget kommer?”.

Utställningen berör bland annat frågan om skyddsrum, där folkhemmets Sverige att valde att erbjuda skydd åt alla medborgare i en tid då många andra länder byggde skyddsrum enbart för regering, samhällselit och militär. En stor del av utställningen undersöker vad som ryms i ett beredskapsförråd, det vill säga vilka artiklar som bär nödvändiga för att överleva krig eller andra nödsituationer.

Utställningen invigs lördagen 24 november kl. 13 och visas till och med den 20 januari 2019.

Om konstnärerna

Sebastian Mügge (f. 1981 i Bonn, Tyskland) är en svensk-tysk konstnär verksam i Umeå. Utbildad vid Konsthögskolan i Umeå, där han tog examen 2011.

Christoph Mügge (f. 1983 i Bonn, Tyskland) är en svensk-tysk konstnär verksam i Malmö. Utbildad vid Künstakademie Düsseldorf, där han tog examen 2013.

Mer information

Maja-Lena Molin, kommunikatör Södertälje konsthall, Södertälje kommun, 08-523 016 12, maja-lena.molin@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar