Pressinbjudan: Invigning av konstverket Skogen

Välkommen till en efterlängtad invigning! På lördag invigs Lenny Clarhälls konstverk Skogen.

Tid: lördagen den 10 mars kl. 13

Plats: utanför restaurangen plan 1, Stadshuset

På programmet står invigningstal av kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) och en presentation av Skogen av skulptören Lenny Clarhäll. Anna Bohman Enmalm, ordförande i kultur- och fritidsnämnden (S) finns på plats liksom Erik Drougge, som stod modell till den flöjtspelande pojken i konstverket. Under invigningen framförs Ingvar Lidholms Pastoral i skogen, ett specialskrivet musikstycke till konstverket Skogen.

Skogen av Lenny Clarhäll var specialbeställt för det nya stadsbiblioteket som invigdes 1978 i Lunagallerian. Inför ombyggnaden av biblioteket 2005 plockades det ner eftersom det inte längre fick plats. Sedan nedtagandet har kommunen undersökt olika möjligheter till placering. Nu invigs en omarbetad version av konstverket, anpassad efter Stadshuset, på en plats där många Södertäljebor får ta del av det.

Under 2018 firar Stadshuset 10-årsjubileum, och då det också är 40 år sedan Skogen uppfördes och samma år som konstnären firar 80 år.

Lenny Clarhäll är en av Sveriges mest etablerade skulptörer och upphovsman till flera offentliga verk. Han är utbildad vid Konstfack i Stockholm och Konstakademien i Köpenhamn. Sedan 1968 är han bosatt och verksam i Hölö.

Maja-Lena Molin, kommunikatör Södertälje konsthall, Södertälje kommun, 08-523 016 12, maja-lena.molin@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun