Pressinbjudan: Konstprojektet Presens ska ge Södertäljeborna nya upplevelser i stadsrummet

Välkomna till pressvisning av konstprojektet Presens, där utvecklingen av Södertälje och det gemensamma stadsrummet är i fokus. Fem konstnärer presenterar gestaltningar utifrån temat mänskliga rättigheter och allas rätt till ett levande stadsrum. Tid: torsdag 5 oktober kl. 11.00 Plats: Marenplan

Tid: torsdag 5 oktober kl. 11.00
Plats: Marenplan

Stadens gemensamma rum är någonting som alla medborgare ska ha tillgång till. Genom konsten ges en möjlighet att uppmärksamma staden på många olika sätt. Konst är något som alla kan förhålla sig till och reflektera över. Kanske kan projektet ge platser och företeelser i vår vardag en ny synlighet?

De medverkande är Anders Widoff, konstnär, Karin Sjökvist Tyrefors, projektledare och skulptör, Anna T Wolgers, konstnär, Hans Cogne, formgivare/fotograf och Tami Salamon, scenograf/konstnär. Konstverken har ljussatts av ljusdesigner Anders Winell.

Varje verk är unikt och skapat utifrån en specifik utvald plats i Södertälje. En karta över placeringen av verken finns i den relaterade filen.

Konstprojektet pågår under perioden 7 oktober 2017 – 2 januari 2018.

Presens är ett samarbete mellan kultur- och fritidskontoret och samhällsbyggnadskontoret på Södertälje kommun.

Karin Sjökvist Tyrefors, projektledare, 070 - 878 38 85, karintyrefors@gmail.com

Kristina Möller, chef/curator, 08-523 021 17, kristina.moller@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar